راه اندازی میز خدمت با حضور روزانه رئیس سازمان

ابتکار «جهاد کشاورزی قم» برای تحقق تکریم ارباب رجوع

طلایی: بنایی برای ارجاع کار به اتاق دیگری نداریم، همینجا مشکلات مردم رفع می شود

روزنامه گویه در گزارشی نوشت:

اینجا میز خدمت جهاد کشاورزی قم است، جایی که کلام لبریز خواستن است و در پس نگاه ها امید و آرزو نهفته است. تقریبا تمام مدیران به همراه رئیس سازمان در اتاق میز خدمت واقع در طبقه اول ساختمان جهاد کشاورزی مستقر شده اند، رفع سریع و آسان مشکلات مردم، شاه بیت توصیه های «مهندس طلایی» به مدیران مجموعه جهاد کشاورزی است.

امروز مراجعه کنندگان و بهره برداری بخش کشاورزی در ورودی سازمان با یک اتاق جدیدی روبرو می شوند، اتاقی که در بالای آن نام «میز خدمت» درج شده و تمام مدیران و مسئولان سازمان از جمله «مهندس طلایی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در آنجا مشغول به پاسخگویی به مراجعه کنندگان است.

ده ها مراجعه کننده بعد از ورود به این اتاق، با روی گشاده و لبی خندان که نشات گرفته از رضایتمندی و باز شدن گره کارشان است، از اتاق بیرون می آیند. تصمیم گرفتم با تعدادی از این مراجعه کنندگان به گفت و گو بنشینم و از آنان در خصوص کم و کیف راه اندازی میز خدمات و میزان رضایتمندی از خدمات ارائه شده در این اتاق سوال بپرسم.

جهاد کشاورزی حرکت خداپسندانه ای انجام داده است

یکی از مراجعه کنندگان که برای اخذ مجوز استخر ذخیره سازی آب به سازمان جهاد کشاورزی استان قم آمده بود به خبرنگار ما گفت: چند ماه است که درخواستم را برای احداث استخر ذخیره سازی آب داده بودم و تا امروز پیگیر موضوع از ادارات مختلف بودم، امروز دیگر طاقتم به سر آمد و گفتم می روم سازمان جهاد کشاورزی و به مهندس طلایی شکایت می کنم.

وی که نخواست نامش گفته شود، اظهار داشت: امروز بدون هماهنگی قبلی به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کردم و دلهره این را داشتم که آیا آقای طلایی حضور دارد یا نه و یا اینکه اصلا وقت می دهد که او را ببینم، ولی بعد از ورود به ساختمان جهاد با صحنه ای روبرو شدم که واقعا برایم خوشایند بود، آقای طلایی به همراه مدیر جهاد شهرستان و سایر مدیران سازمان در یک اتاق آن هم در طبقه اول نشسته بودند و انگار منتظر من بودند.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی قم حرکت خداپسندانه ای انجام داده است، افزود: آقای مهندس طلایی در همین اتاق مشکلی که من ماه ها درگیر آن بودم را حل کرد و با هماهنگی های صورت گرفته، مجوز احداث استخر ذخیره سازی آب من صادر شد.

مردم در همین اتاق تکلیف خود را می فهمند

یکی دیگر از مراجعه کنندگان به سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز بعد از خروج از اتاق میز خدمت به خبرنگار ما گفت: خدا خیرشان بدهد، مردم در همین اتاق تکلیف خود را می فهمند، یعنی دقیقا برای آنها روشن می شود که آیا این کارشان به نتیجه می رسد یا نه؟ و دیگر نیازی نیست که بعد از مراجعه به چند طبقه و چندین اتاق، تازه آخر کار بگویند که آقا این کار شما شدنی نیست!

رضا صمدی اظهار داشت: آقای طلایی و سایر مدیران سازمان با روی خوش از من استقبال کردند و موانع قانونی کار من را برایم توضیح دادند، گفتند اگر می خواهی کارت انجام شود باید این کارها را انجام بدهی و از این مسیر بروی، من هم به عنوان مراجعه کننده همین را می خواهم، خدای ناکرده انتظار کار غیرقانونی که ندارم.

اقدام جهاد کشاورزی قم الگوی سایر ادارات شود

یکی دیگر از مراجعه کنندگان به سازمان جهاد کشاورزی قم که خانم میانسالی بود نیز به خبرنگار ما گفت: یک ساختمان مسکونی در یکی از روستاهای استان قم دارم که محل زندگی من و پسر و عروسم است و جای دیگری به جز این محل برای زندگی نداریم، متاسفانه بنا به دلایلی از نعمت برق و سایر خدمات محروم هستیم.

وی که از ذکر نامش خودداری کرد، اظهار داشت: چند وقت بود که پیگیر اخذ مجوز لازم برای انشعاب برق و سایر خدمات بودم که متاسفانه تا کنون موفق نشده ام، امروز با مراجعه به سازمان و مشاهده اتاقی در طبق همکف به نام میز خدمت و حضور یکجای تمام مدیران و رئیس سازمان جهاد در این اتاق، نور امیدی در وجود من روشن شد و پیش خودم گفتم که امروز مشکل من حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: آقای مهندس طلایی امروز دستورات لازم را به معاونین و مدیران مربوطه داد و با هماهنگی هایی که صورت گرفت، ان شاءالله مشکل من هم حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: من طی چند وقت اخیر مراجعات متعددی به سایر ادارات استان قم هم داشتم ولی امیدوارم که این اقدام سازمان جهاد کشاورزی استان قم الگوی سایر ادارات شود و روزی برسد که در تمام ادارات استان قم شاهد این موضوع باشیم که مشکلات مردم به سرعت حل شود.

بنایی برای ارجاع کار به اتاق دیگری نداریم، همینجا مشکلات مردم رفع می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز به خبرنگار ما گفت: میز خدمت در راستای اجرایی شدن دستورات ریاست محترم جمهور با هدف تسهیل در ارائه خدمات، جلوگیری از اتلاف وقت و سرگردانی ارباب رجوع در سازمان جهاد کشاورزی استان قم راه اندازی شده است.

محمد رضا طلایی هدف از راه اندازی این میز را دستیابی آسان و سریع مردم به خدمات به موقع و موثر و همچنین طرح تکریم ارباب رجوع عنوان کرد و اظهار داشت: خدمت صادقانه به ارباب رجوع می تواند مردم را از مراجعه به سایر قسمت ها بی نیاز کند و حکمت میز خدمت هم همین است.

وی نقش کارکنان این واحد را کلیدی خواند و افزود: کارکنان میز خدمت در امور محوله و وظایف تعریف شده خود باید چنان قوی ظاهر شوند که ارباب رجوع مجاب شود و پاسخش را دریافت کند و در پی دیگر مدیران نرود.

وی تصریح کرد: گستردگی وظایف سازمان جهاد کشاورزی به گونه ای است که راه اندازی این اتاق نمی تواند جوابگوی تمام مشکلات باشد، اما چند فعالیت مهم سازمان که مراجعات زیاد مردمی را به همراه دارد، در قالب میز خدمت سریعتر و آسان تر انجام خواهد شد که از آن جمله می توان به تسهیلات بانکی، صدور مجوزات و همچنین پروژه های آب و خاک اشاره کرد.

طلایی بیان داشت: طبق برنامه ریزی های انجام شده مدیران و معاونان سازمان به صورت روزانه در محل این اتاق حضور پیدا نموده و ضمن ملاقات حضوری با مردم نسبت به رفع مشکلات آنان در همین اتاق اقدام خواهند کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد: بنده هم به صورت روزانه حداقل یک یا دو ساعت را در این اتاق حضور خواهم داشت تا به صورت مستقیم و به دور از بروکراسی های معمول اداری نسبت به رفع مشکلات مراجعه کنندگان اقدام نمایم.

وی گفت: هدف از راه اندازی میز خدمت تسهیل و تسریع در امورات مردم بوده و مبنای کار بر این است که مشکلات مردم در همین اتاق رفع شود و تا حد امکان از ارجاع کار ارباب رجوع به سایر طبقات پرهیز شود.

وی خاطر نشان کرد: با راه اندازی میز خدمت تلاش می کنیم که گره ای از مشکلات مردم باز کنیم و امیدواریم بتوانیم با حذف بروکراسی اداری، رضایتمندی مردم را از مجموعه سازمان جهاد کشاورزی بالا ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: مدیران و کارشناسانی که در این اتاق مشغول به فعالیت هستند باید با اخلاق و رفتار خوب با مردم برخورد کنند و تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات و تسهیل و تسریع در امور مردم به کار ببندند.

گفتنی است، پیش ثبت نام وام اشتغال روستایی نیز در میز خدمت سازمان جهاد کشاورزی واقع در طبقه همکف انجام می شود.