Agricultural Organization of Qom

رهبری
امروز شنبه 06 مرداد 1403
منتشر شده در تاریخ پنج‌شنبه 06 مهر 1402

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:

جشنواره پسته قم؛ فرصتی مطلوب برای تقویت سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی است

ایسنا/قم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، اظهار کرد: معرفی ظرفیت‌های تولید، ایجاد اشتغال و ارزآوری باغات پسته با هدف جذب و ترغیب سرمایه‌گذاران و هدایت سرمایه‌های بخش خصوصی در حوزه کشاورزی از جمله اهداف مجموعه جهاد کشاورزی استان قم است.

مهندس محمدرضا حاجی‌رضا در جشنواره برداشت پسته استان قم که امروز پنجم مهرماه با حضور مسئولان استانی، اصحاب رسانه و بهره‌برداران عرصه کشاورزی برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تبریک شروع سال زراعی به تولیدکنندگان و بهره‌برداران، شرایط سخت اقلیمی و کاهش کمیت و کیفیت منابع آبی را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به محدودیت منابع در قالب الگوی کشت ارقامی را در حوزه زراعت و باغبانی وارد عرصه کشاورزی کردیم که بر اساس ظرفیت‌های موجود استان با ارزش افزوده مطلوب برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، ادامه داد: ۱۴ هزار هکتار از سطح باغات استان زیر کشت پسته قرار دارد که از این میزان ۸۵۰۰ هکتار آن بارور است؛ امسال پیش بینی می کنیم ۷۰۰۰ تن تولید پسته داشته باشیم.

وی اظهار کرد: معرفی ظرفیت‌های تولید، ایجاد اشتغال و ارزآوری باغات پسته با هدف جذب و ترغیب سرمایه‌گذاران و هدایت سرمایه‌های بخش خصوصی در حوزه کشاورزی از جمله اهداف مجموعه جهاد کشاورزی استان قم است.

حاجی‌رضا تاکید کرد: قطعا فعالیت رسانه‌ها در راستای معرفی ظرفیت‌های استان قم در حوزه تولید محصولات کشاورزی به ویژه پسته با کیفیت و مرغوب در جذب سرمایه‌گذاران موثر است.

وی بر لزوم معرفی ظرفیت واقعی پسته استان قم به مسئولین و مردم تاکید و تصریح کرد: آموزش پایدار، ترویج و معرفی دستاوردها و احصاء و بررسی مشکلات و ارتباط و تعامل بهره‌برداران و ذی‌نفعان بخش کشاورزی با یکدیگر در راستای تکمیل زنجیره تولید از جمله اهداف برگزاری جشنواره برداشت پسته بوده است.

وی با اشاره به اینکه متناسب با شرایط اقلیمی، در حوزه توسعه باغات باید نگاه منطقی داشته باشیم، اظهار کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که از فضای گردشگری و زائرپذیری استان قم در حوزه افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی به خوبی استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم صادرات پسته قم به عنوان یک مؤلفه مهم مورد توجه قرار داد و افزود: باید استاندارهای صادراتی را بشناسیم و بر اساس استاندارهای سلامت، محصولات کشاورزی را تولید کنیم.

حاجی رضا همچنین تشکیل تیم نخبگانی تولیدکنندگان پسته با هدف احصاء مشکلات، استفاده از رسانه‌ها با هدف معرفی ظرفیت‌های تولید پسته استان، تکمیل زنجیره تولید، تامین سلامت تولید و شناسنامه دار شدن باغات را از جمله اهداف این جشنواره معرفی کرد.

وی تاکید کرد: خاویار، زیتون، انار، پسته و بخشی از محصولات گلخانه‌ای، محصولات لبنی از جمله تولیدات استان قم است که ظرفیت صادرات دارد؛ برای محصول پسته باید سعی کنیم صادرات مستقیم از استان قم داشته باشیم.

حاجی رضا گفت: در راستای تقویت صادرات محصولات کشاورزی استان تعاملات خوبی با محوریت اتاق بازرگانی و کمیسیون کشاورزی و تغییر رویکرد در مجموعه جهاد کشاورزی ایجاد شده است.