رهبری
امروز پنج‌شنبه 15 آذر 1403

سوالات متداول

– سوالات مربوط به  آب و خاك به چه صورت مطرح می گردند؟

براساس فرآيند تعريف شده توسط سازمان ابتدا شخص متقاضي بايستي به مراكز خدمات جهت ارائه درخواست به بخش مراجعه و  سپس جهت اقدامات بعدي به جهاد شهرستان و در صورت لزوم پرونده متقاضي به جهاد استان ارسال مي گردد.

–لوله گذاري در مناطق كوهستاني و دشتي به چه صورت می باشد؟

براساس فرآيند تعريف شده توسط سازمان ابتدا شخص متقاضي بايستي به مراكز خدمات جهت ارائه درخواست به بخش مراجعه و  سپس جهت اقدامات بعدي به جهاد شهرستان و در صورت لزوم پرونده متقاضي به جهاد استان ارسال مي گردد.

– مراحل کار در  شبكه انهار داخل شهر و امكان به سازي و لايروبي به چه صورت می باشد؟

در رابطه با درخواست انهار،  پس از ثبت نامه در سيستم اتوماسيون اداري  ، از محل بازديد و جوابيه اي براي شخص يا ارگان مراجعه كننده تنظيم مي گردد.

– سوالات مربوط به كميسيون هاي آب هاي زيرزميني، چاه هاي كشاورزي چگونه مطرح می گردند؟

در اين خصوص با مراجعه ارباب رجوع و گفتگو و راهنمايي هاي لازم، مراتب به امور آب ارجاع داده مي شود.

– مراحل کار در تسطیح اراضی به چه صورت می باشد؟

براساس فرآيند تعريف شده توسط سازمان ابتدا شخص متقاضي بايستي به مراكز خدمات جهت ارائه درخواست به بخش مراجعه و  سپس جهت اقدامات بعدي به جهاد شهرستان و در صورت لزوم پرونده متقاضي به جهاد استان ارسال مي گردد.

–  نحوه دريافت تسهيلات بانكي:

 براي دريافت تسهيلات بانكي اعم از احداث باغ- خريد ماشين آلات- احداث گلخانه و تسهيلات وام كشت محصولات از قبيل گندم – جو – پنبه- كلزا و غيره با در دست داشتن مدارك مثبته ميتواند به مراكز منطقه خود مراجعه كند.

– در خصوص پروانه احداث گلخانه و پروانه توليد قارچ:

متقاضی بايد مدارك مثبته مالكيت زمين و آب خود به مراكز مراجعه نمايند وبعد از تكميل پرونده جهت دريافت پروانه به سازمان مراجعه نمايند.

خريد و تهيه  بذور مورد نياز كشاورزان:

كشاورز ميتواند بذر مورد نياز خود را از مراكز تهيه نمايند . بذوري از قبيل گندم – جو – ذرت – پنبه- كلزا – يونجه هر سال بين كشاورزان توزيع مي شود .

تهيه نهال مثمر :

باغداران عزيز ،كشاورزان و باغداران ميتواند بعد از تهيه زمين خود براي احداث باغ نهال خود را از مراكز تهيه نمايند همه ساله اين معاونت نهال هايي از قبيل انار- پسته – زيتون- ميوه گرمسيري و سردسيري را يا تهيه مي نمايد و يا يارانه آن را بعد از كاشت به كشاورزان پرداخت مينمايد.

– نحوه تامين سوخت گلخانه ها و ديگر واحدها و ماشين آلات كشاورزي: توليد كنندگان با در دست داشتن مدارك مورد نياز هر واحد  به سايت تامين سوخت مراجعه ميكنند و بعد از ثبت نام به مراكز مربوط مراجعه ميكنند و بعد از تعيين سهميه سوخت جهت دريافت حواله به جهاد كشاورزي شهرستان مراجعه ميكنند.

– نحوه تهيه كود مورد نياز كشاورزان و باغداران:

طبق روال گذشته كميته كود استان سهميه هر محصول را مشخص ميكنند و كشاورزان وباغداران جهت سهميه خود به مراكز و تعاونيهاي توليدي مراجعه ميكنند.

– كمكهاي فني و اعتباري و كمكهاي بلاعوض ويژه حمايتي:

اين سازمان در راستاي اهداف خود جهت خريد بعضي ازماشين آلات مورد نياز بخش وتهيه بذر ونهال و تغذيه گياهي در صورت داشتن اعتبار بلاعوض و با كمك هاي فني اعتباري با تعيين ميزان و سهميه در كميته هاي سازمان براي كشاورزان تعيين وبعد ازتاييد  مراكز پرداخت ميشود.

– فرايند اعطاي تسهيلات بانكي بخش كشاورزي :

ارايه درخواست متقاضي به مراكز خدمات بخش / اتحاديه دامداران

تشكيل و تكميل پرونده توسط مركز خدمات / اتحاديه و ارسال به مديريت شهرستان

معرفي طرح توسط مديريت جهاد شهرستان به معاونت برنامه ريزي و امور اقتصادي .

تصويب طرح در كميسيون تسهيلات بانكي

معرفي طرح بر اساس مصوب كميسيون به بانك عامل

مراجعه متقاضي به بانك و پيگيري تسهيلات مربوط به طرح خود .

– فرايند اخذ تسهيلات از محل رديف اعتباري طرح توسعه كشاورزي :

اخذ كد رهگيري از سايت طرح توسعه كشاورزي توسط متقاضي .

مراجعه متقاضي به مركز خدمات جهاد بخش / اتحاديه دامداران وتشكيل پرونده تسهيلاتي .

تهيه طرح توجيهي تسهيلاتي با تاييد سازمان نظام مهندسي كشاورزي و ارايه آن به مركز / اتحاديه جهت درج در  پرونده تسهيلاتي توسط متقاضي .

ارسال پرونده متقاضي توسط مركز / اتحاديه به مديريت جهاد كشاورزي شهرستان .

بررسي و تكميل پرونده توسط بخش تخصصي مديريت شهرستان و معرفي طرح به ستاد طرح توسعه جهاد شهرستان .

طرح پرونده در ستاد شهرستان و معرفي آن به بانك عامل در صورت تصويب در ستاد طرح توسعه شهرستان .

– نرخ سود تسهيلات بانكي بخش كشاورزي چند درصد مي باشد

نرخ سود تسهيلات بخش كشاورزي برابر بسته ابلاغي سياستهاي بانك مركزي تا پايان سال 1391 معادل 14 درصد بوده است و براي سال 1392 ازسوي آن بانك هنوز ابلاغ نگرديده است .

نرخ سود متعلقه به تسهيلات رديف اعتباري طرح توسعه بخش كشاورزي سال 1390 معادل 7 درصد مي باشد .

نرخ سود متعلقه به تسهيلات رديف اعتباري طرح توسعه بخش كشاورزي  سال 1391 كلا معادل 13 درصد مي باشد .

– ميزان باز پرداخت تسهيلات بخش كشاورزي چند ساله مي باشد :

   با عنايت به نوع تسهيلات ( سرمايه در گردش – سرمايه ائي ) عبارت است از :

1 – سرمايه در گردش 3 ساله .

2 – سرمايه ائي ، متناسب با نوع طرح و شرايط آن برابر دستورالعمل ابلاغي ستاد طرح توسعه بخش كشاورزي كشور از 5 سال تا 15 سال متغير مي باشد .

– ميزان وثيقه طرحهاي تسهيلات بانكي بخش كشاورزي :

  برابر ضوابط بانك عامل و نيز دستورالعملهاي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و شرايط تسهيلات مربوطه ميزان وثيقه توسط بانك عامل تعيين وبه متقاضي جهت تامين اعلان ميگردد .

– فرايند اخذ مجوز و تسهيلات مشاغل خانگي :

تعيين رشته مورد نظر

ورود به سايت مشاغل خانگي واخذ كد رهگيري رشته مورد نظر و اخذ پرينت از كد و اطلاعات ورودي .

تهيه مدارك (  فتوكپي شناسنامه ، كارت ملي ، نظام وظيفه جهت اقايان ، مدرك مهارتي رشته مورد نظر يا مدرك تحصيلي مرتبط ، كپي محل مسكوني محل اجراي طرح ) به همراه يك عدد پوشه .

ارايه مدارك به مديريت جهاد كشاورزي شهرستان ( مركز خدمات جهاد كشاورزي بخش مربوطه ) .

۱- جهت ثبت درخواست صدور مجوزهای فعالیت­های کشاورزی به کجا مراجعه گردد؟

برای ثبت درخواست صدور مجوزهای کشاورزی به سامانه سماک به آدرس روبرو باید مراجعه گردد. https://semak.maj.ir

 

۲- آیا برای دریافت مجوز بعد صدور متقاضی باید حضوری مراجعه نماید؟

خیر، بعد از انجام مراحل صدور پروانه تاسیس کارخانه از اداره صنایع / یا صدور پروانه بهره برداری کارخانه پنبه پاک کنی( هر ساله) از سازمان جهاد کشاورزی استان، کارخانه پنبه پاک کنی متقاضی، شرکت­های بذری با ورود به سامانه سماک می­تواند مجوز صادر شده را به صورت الکترونیکی مشاهده و پرینت نماید.

 

۳- آیا مجوزهای الکترونیکی صادر شده توسط بانک جهت دریافت تسهیلات مورد قبول می باشد؟

بله

 

۴- مدت زمان صدورمجوزها چه میزان می­باشد؟

به مدت ۱۵ تا ۳۰ روز کاری صدور مجوز تأسیس کارخانه پنبه پاک­کنی یا پروانه بهره برداری سالانه صادر می­گردد. در صورت داشتن نقض در پرونده برای صدور پروانه تاسیس، یا رفع عیوب کارخانه برای صدور پروانه بهره برداری به مدت زمان فوق افزوده می­گردد.

 

۵- آیا امکان درخواست چندین مجوز با یک کدملی امکان پذیر است؟

خیر ، برای هر کدملی فقط یک درخواست مجوز را می­توان در سامانه ثبت نمود.

 

۶- برای ابطال یک مجوز باید چه مراحلی باید صورت پذیرد؟

طی درخواست دفتر تخصصی به سازمان جهاد کشاورزی استان، مجوز صادر شده در سامانه ابطال می­گردد.

 

۷- امکان ویرایش اطلاعات درج شده درخواست مجوز در سامانه سماک موجود می­باشد؟

بله با درخواست متقاضی، امکان ویرایش اطلاعات توسط مدیر سیستم استان امکان­پذیر می­باشد.

 

۸- برای تهیه گزارش دقیق میزان یارانه پرداختی برای بذور بین شرکتهای تولیدکننده و میزان بذور توزیع شده بین کشاورزان چه اقداماتی باید انجام داد؟

می­بایست توزیع بذر بین کشاورزان و یارانه آن بین شرکتهای تولید کننده بذر تحت مدیریت سامانه­ای باشد و سامانه قادر به تهیه انواع گزارشات مورد نیاز باشد. البته در حال حاضر سامانه سیتا گزارش تسهیلات پرداخت شده به شرکتهای تولیدکننده بذر را ارائه می دهد که با گنجاندن یارانه بذر در سامانه مذکور به این مهم دست یافت.

۱- برای مشارکت وزارت جهادکشاورزی در برگزاری رویدادها (همایش ها،جشنواره ها،نمایشگاههاو مسابقات)چه مراحلی طی می شود؟

درابتدا باید پیشنهاد رویداد مربوطه که مرتبط با یکی از فعالیت های کشاورزی اعم از زراعت،باغبانی،اموردام،شیلات،منابع طبیعی و…باشد به صورت مکتوب ورسمی به مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی اعلام گردد ،درمرحله بعد با توجه به موضوع رویداد از بخش تخصصی مربوطه استعلام به عمل آمده که آیا برگزاری رویداد مذکور ضرورت واثربخشی لازم را خواهد داشت یا خیر ، سپس درخصوص مشارکت یا عدم مشارکت وزارت جهادکشاورزی در رویداد مذکور تصمیم گیری می شود.

 

۲- پس از تایید اولیه درخصوص برگزاری رویداد(همایش ها،جشنواره ها،نمایشگاههاو مسابقات) چه اقدامی صورت می گیرد؟

زمانی که بخش تخصصی مربوطه دروزارت جهادکشاورزی موضوع وضرورت برگزاری رویداد را تایید کرد، مدارک لازم مبنی بر سابقه وصلاحیت حرفه ای درخواست کننده برگزاری رویداد اعم از مستندات برگزاری رویداداگر در دوره های گذشته این رویداد انجام شده است ،یا میزان موفقیت یا عدم موفقیت برگزاری رویداد ،اعضای شورای سیاست گذاری واجرایی و…اخذ می گرددوپس از بررسی کارشناسی این بخش با مشارکت وزارت جهادکشاورزی دررویداد مذکور موافقت می گردد.

 

۳- درصورت موافقت وزارت جهادکشاورزی برای مشارکت دررویداد،برگزار کننده چه اقدام دیگری باید انجام دهد؟

پس از موافقت وزارت جهادکشاورزی برای مشارکت دررویداد اعم از همایش ها،جشنواره ها،نمایشگاههاو مسابقات مرتبط با کشاورزی که به صورت مکتوب به برگزار کننده اعلام می شود همزمان نیز نماینده وزارت جهادکشاورزی برای عضویت در شورا وستاد برگزاری رویداد برای سایر هماهنگی ها به برگزار کننده به صورت مکتوب ورسمی معرفی می گردد.

 

۴- نحوه مشارکت وزارت جهادکشاورزی دررویدادهای بخش کشاورزی عموما به چه شکل انجام می شود؟

به طور معمول، عموما مشارکت وزارت جهادکشاورزی دررویداد اعم از همایش ها،جشنواره ها،نمایشگاههاو مسابقات مرتبط با حوزه کشاورزی به صورت حمایت معنوی بوده و استفاده از آرم وزارت جهادکشاورزی در تولیدات انتشاراتی ورسانه ای مرتبط با رویداد اعم ازتیززرادیو وتلویزیونی، پوستر، بیلبرد، سایت و….موافقت می گردد(تولیدات مذکور قبل از انتشار دررسانه بایستی به تایید نماینده وزارت جهادکشاورزی رسیده باشد)،همچنین معرفی مدیران وکارشناسان برای حضور در کمیته های مختلف علمی واجرایی رویداد نیز ازسوی وزارت جهادکشاورزی پیشنهاد می شود.

پ-۱) خدمت : ترویج و آموزش فرهنگ جهادی و آموزه های دینی در بخش کشاورزی

 

۱- برای ارتباط با حوزه نمایندگی ولی فقیه چگونه باید اقدام نمود؟

در سازمان های تابعه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استانها دفاتر حوزه نمایندگی فقیه وجود دارد که کلیه برنامه ها و سیاست‏ها در اجرای انجام کاروفعالیت برای انها تعریف شده است . در این خصوص میتوانید به صورت حضوری به خود حوزه مراجعه فرمایید.

درحوزه نمایندگی ولی فقیه در ستاد وزارت سایت ارتباطات مردمی ایجاد وبه حضور معرفی خواهدشد.

 

۲- در ارتباط با امور دینی و مذهبی و مسائل بخش کشاورزی به کجا مراجعه کنیم؟

در این زمینه میتوانید در سامانه الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی ثبت نام و کد رهگیری دریافت کنید و مسایل را مطرح کنید و یا بصورت حضوری به دفاتر حوزه نمایندگی فقیه در سازمانهای تابعه و استانها مراجعه نمایید.

 

۳- برای اطلاع از وظایف و فعالیت ها و برنامه های حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی به کجا مراجعه کنم؟

در حوزه نمایندگی ولی فقیه سایت.(www.velayat.maj.ir) و یا به سامانه گزارشگیری به ادرس. (www.systemgozaresh.ir) مراجعه و با فعالیت ها و برنامه های حوزه آشنا شوید.

 

۴- چگونه میتوانیم مسائل مربوط به احکام زکات را مطرح و پاسخ دریافت کنیم؟

برای اطلاع از احکام مربوط به امور زکات میتوانید در سامانه الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی ثبت نام و سوالات خود را مطرح کنید که این مسائل درجلسه شورای مرکزی زکات مطرح و پاسخ لازم از طریق مشاورین حوزه در اختیار شما گذاشته میشود.

 

۵- برای درخواست مسائل و مشکلات شرعی و احکام اموردینی به کجا مراجعه کنم؟

جهت دریافت اطلاعات و پاسخ مسائل شرعی میتوانید به سامانه خدمات الکترونیکی مراجعه کنید ومسائل خود را مطرح کنید و از طریق کارشناسان معاونت فرهنگی آموزشی پاسخ لازم ارائه میشود.

و مرحله دوم این است که بصورت حضوری به آدرس:طالقانی ،وزارت جهاد کشاورزی ،طبقه اول ساختمان شهیدرضوی،معاونت فرهنگی آموزشی ،کارشناس مشاوره مراجعه کنید.

مرحله سوم:در سازمانهای تابعه و سازمان جهاد کشاورزی استانها بصورت حضوری به دفاتر حوزه نمایندگی ولی فقیه مراجعه کنید.

 

۶- متقاضیان مسائل مربوط به حکام شرع اراضی به کجا مراجعه کنند؟

در تمامی دفاتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی مسئولین حوزه آماده رسیدگی به پرونده های اراضی و یا مسائل و مشکلات مربوط به حکام شرع هستند.و در سازمان اموراراضی کشوردفتر نمایندگی ولی فقیه و کارشناسان فنی مستقر هستند که بصورت حضوری و یا ارتباط تلفنی به مسائل شما پاسخگو میشوند.

 

۷- آیا میتوانیم در دوره های آموزشی عقیدتی و مذهبی شرکت کنیم؟

بله_درمعاونت فرهنگی وآموزشی دوره های آموزش مجازی و حضوری از طریق روابط عمومی حوزه نمایندگی ولی فقیه اطلاع رسانی میشود و یا از طریق سامانه آموزش کارکنان نام سامانه(www.stos.ir)

ثبت نام کنید و دوره های آموزشی مصوب را انتخاب کنید که بعد از تکمیل متقاضی دوره آموزشی برگزار میشود.

 

۸- نحوه جذب و استخدام نیرو در حوزه نمایندگی ولی فقیه چگونه است ؟

تمامی جذب نیرو و استخدام از طریق سازمان اداری استخدامی کشور و با توجه به اعلام نیاز وزارت جهاد کشاورزی و حوزه نمایندگی ولی فقیه اقدام میشود.

 

۹- برای شرکت در مسابقات دینی و قرانی و فرهنگی و مذهبی چگونه میتوانیم اطلاع داشته باشیم و یا شرکت کنیم ؟

برگزاری هرنوع مسابقه به عهده معاونت فرهنگی آموزشی در حوزه نمایندگی ولی فقیه بوده که به مناسبت های مختلف از طریق روابط عمومی دفتر حوزه ولی فقیه اطلاع رسانی میشود و با مراجعه به سایت حوزه به آدرس (www.velayat.maj.ir) از محتویات مسابقات اطلاع حاصل می نمایید.

 

۱۰- برای شرکت در مراسم ،جشنواره و همایش های مربوط به فرهنگ و مدیریت جهادی،تشکل های جهادی ،امر به معروف و نهی ازمنکر ،عفاف و حجاب ،نمازو قرآن و مناسبت های دیگر چگونه میتوانیم حضور داشته باشیم؟

به منظور تقویت فرهنگ و ارزشهای معنوی و اشاعه و نهادینه کردن شعائر و موازین اسلامی و حضور همه ی مردم و کارکنان و خانواده ها در همچین فعالیت ها در دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه دبیرخانه فرهنگ و مدیریت جهادی ،شورای امر به معروف و نهی از منکر ،دبیرخانه عفاف و حجاب،ستاد برگزاری نماز،ستاد برگزاری مراسمات ایجادشده است که از طریق ثبت نام در سامانه الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی و دریافت کدرهگیری و یااز طریق مراجعه به سایت حوزه نمایندگی ولی فقیه (www.velayat.maj.ir) میتوانید شرکت کنید .

کارکنان درستادوزارت جهاد کشاورزی و در سازمانهای تابعه و سازمان جهادکشاورزی استانها نیز با مراجعه حضوری به دبیرخانه های فوق الذکر می توانند در این فعالیتها و برنامه ها شرکت نمایند.

 

پ-۲) خدمت : نظارت بر ذبح شرعی دام و طیور

 

۱- برای درخواست مجوز شرعی دام و آبزیان به کجا مراجعه کنیم .

حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارتخانه جهاد کشاورزی جهت مدیریت و کنترل برتمامی فرآیند های ذبح شرعی از جمله نظارت، بررسی و تائیدنهایی درخواست های مجوزهای شرکت ها درحوزه واردات گوشت و آبزیان، نظارت و کنترل عملکرد ناظرین شرعی، کشتارگاه ها و ذابحین، نظارت و کنترل بر بارگیری،ترخیص و گمرک و… از طریق سامانه حلال به آدرس (https://syswhc.com) انجام می گیرد وشرکتها می توانند بدون مراجعه حضوری از طریق سایت مذکور اطلاعات خود را بارگذاری نمایند، سپس منتظر تائید اطلاعات از جانب دفتر نمایندگی ولی فقیه باشند.

 

۲- درخواست ثبت شرکت در سامانه حلال به چه طریقی انجام می گیرد .

شرکتهایی که در سامانه حلال ثبت نام نکرده اند و رمز ورود برای ورد به سامانه را ندارند می تواند با مراجعه به سامانه حلال در قسمت ثبت نام شرکتها وارد و اطلاعات شرکت را بارگذاری نمایند و کد رهگیری دریافت کنند. بعد از تایید از طرف دفتر نمایندگی ولی فقیه و اختصاص یافتن دسترسی ورود به سامانه برای شرکت ها می توانند با وارد شدن به سامانه، درخواست کد مجوز حلال خود را تکمیل و ثبت نمایند.

 

۳- درخواست اعزام به خارج از کشور جهت نظارت بر ذبح شرعی چگونه است .

داوطلبین می توانند با ثبت نام و بارگذاری مدارک خود در سامانه حلال، آمادگی خود راجهت اعزام به کشورهای مختلف اعلام دارند و منتظر بررسی صلاحیت آنان از سوی دفتر نمانیدگی ولی فقیه در جهادکشاورزی باشند.

 

۴- داوطلبین اعزام به خارج از کشور برای نظارت بر ذبح شرعی چه شرایطی باید داشته باشند و چه مدارکی لازم است؟

مدرک تحصیلی سطح سه حوزه، تسلط به زبان خارجی، حداقل سن ۳۵ و حداکثر ۶۰ سال و معرفی نامه از حوزه علمیه داشته باشند .

ت-۱) خدمت: اعطای کد شناسایی محصول ارگانیک کشاورزی

 

۱- برای درخواست اطلاعات در خصوص پروانه نشان ارگانیک(محصول زیستی) باید به کجا مراجعه کنم؟

جهت دریافت خبرها، اطلاعات، اسامی خدمات‌رسان‌ها، شرکت‌های بازرسی، مدیران کنترل کیفیت تسهیلات و مراکز عرضه به پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات گواهی شده و ارگانیک به آدرس https://cerganic.maj.ir می‌توانید مراجعه کنید.

 

۲- برای ثبت‌نام باید به کجا مراجعه کنم؟

متقاضی جهت ثبت‌نام باید به سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی آدرس https://semak.maj.ir مراجعه نماید و در سامانه ثبت‌نام کند.

 

۳- برای ثبت درخواست پروانه نشان ارگانیک(محصول زیستی)/گواهی در حال گذار به ارگانیک باید به کجا مراجعه کنم؟

متقاضی جهت ثبت‌ درخواست باید به سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی آدرس https://semak.maj.ir مراجعه نماید و درخواست خود را برای دریافت پروانه نشان ارگانیک(محصول زیستی) ثبت‌ نماید.

 

۴- کدشناسایی محصول توسط چه کسی صادر می‌شود؟

کدشناسایی محصول پس از انجام کلیه فرایندها بر اساس دستورالعمل صدور، تجدید، تعلیق، رفع تعلیق و ابطال پروانه نشان ارگانیک (محصول زیستی)/ گواهی در حال گذار به ارگانیک توسط سازمان جهاد کشاورزی استان صادر می‌شود.

 

۵- پروانه نشان ارگانیک (محصول زیستی) چه محصولاتی را شامل می‌شود؟

در حال حاضر بر اساس دستورالعمل صدور، تجدید، تعلیق، رفع تعلیق و ابطال پروانه کاربرد نشان حدمجاز آلاینده‌ها در محصول کشاورزی شامل محصولات زراعی، باغی، گلخانه‌ای و قارچ خوراکی می‌باشد. این نشان در حال حاضر برای محصولات کشاورزی دامی، محصولات جنگل و مرتع برداشت شده از عرصه‌های طبیعی و محصولات تراریخته کاربرد ندارد.

 

۶- فرآیند دریافت نشان چقدر زمان می‌برد؟

الزامات دریافت نشان هم‌زمان با دوره تولید هر محصول آغاز می‌شود، و هم‌زمان با تولید محصول و اعلام شرکت بازرسی به کمیته صدور علایم، اداره کل استاندارد استان موظف است در صورت تایید و تکمیل مدارک، ظرف مدت حداکثر ۷ روز کاری نسبت به صدور نشان اقدام کند.

 

۷- چه کسانی می‌توانند متقاضی اخذ نشان پروانه ارگانیک (محصول زیستی) باشند؟

کلیه بهره‌برداران/ واحدهای تولید و کشاورزان می‌توانند متقاضی اخذ نشان باشند.

 

۸- چه کسانی می‌توانند مدیر کنترل کیفیت باشند؟

کلیه فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی واجد شرایط با مدرک کارشناسی و بالاتر (به‌جز رشته‌های شیلات، دام، طیور و زنبورعسل و گرایش‌های مربوطه)، مدیران کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، آزمایشگاه‌های تجزیه خاک و آب و گیاه و مدیران شرکت خدمات مشاوره فنی می‌توانند برای اخذ پروانه مدیر کنترل کیفیت اقدام نمایند.

 

۹- متقاضیان پروانه مدیر کنترل کیفیت باید به کجا مراجعه کنند؟

متقاضیان پس از گذراندن دوره‌های تعیین شده و احراز صلاحیت فنی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان برای اخذ پروانه باید به اداره کل استاندارد استان مراجعه نمایند.

 

۱۰- محصول در حال گذار به ارگانیک به چه محصولی گفته می‌شود؟

محصولی است که در استاندارد ملی ایران شماره ۱۱۰۰۰، برای محصولات در مرحله تغییر به روش‌های تولید ارگانیک، فقط در صورتی که حداقل ۱۲ ماه از کاربرد شیوه های تولید ارگانیک گذشته باشد و مطابق با الزامات و شرایط تعیین شده در استاندارد ملی مذکور، به صورت “در حال گذار به ارگانیک” روی هر بسته محصول، برچسب گذاری می شود.

 

۱۱- دوره تبدیل یا گذار چیست؟

مرحله تغییر نوع عملیات کشاورزی و آفت‌کش های مصرفی به روش‌های تولید ارگانیک، طبق استاندارد ملی ایران شماره ۱۱۰۰۰ می باشد.

۱- مراحل واردات دام و مواد ژنی( اسپرم و جنین) چگونه است؟

ضوابط و دستورالعمل فنی واردات و صادرات دام و مواد ژنی در سایت مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی به نشانی (abc.org.ir) بارگذاری گردیده که شامل مشخصات متقاضیان وارد کننده، ضوابط عمومی ومدارک مورد نیاز و ضوابط اختصاصی می باشد.

گردش کار: بعد از تکمیل شدن پرونده و ارائه مدارک مورد نیاز از سوی متقاضی (آپلود مدارک در سامانه واردات مواد ژنی ) مشخصات فنی دام و مواد ژنی توسط کمیته فنی صادرات و واردات مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه نهایی به کمیته واردات، صادرات ارجاع و در نهایت در صورت تائید منجر به صدور مجوز (واردات یا صادرات) می گردد. سپس متقاضی مجوز و سایر مدارک لازم را در سامانه تجارت آپلود نموده و به مرکز اصلاح نژاد دام بهبود تولیدات دامی ارجاع می نماید و کمیته مدارک و مجوز صادر شده را بررسی نموده و در صورت مطابقت، تائید می نماید. پس از ورود مواد ژنی و دام زنده در محل قرنطینه مورد بازدید قرار گرفته و با انجام آزمایشات وتائید کیفیت ، مجوز توزیع صادر می گردد.

 

۲- صدور مجوز واردات و صادرات دام و مواد ژنی از وظایف کدام ارگان میباشد؟

طبق تبصره ۱ ماده ۱۰ قانون نظام جامع دامپروری ” کلیة اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی، تعاونی و خصوصی، برای واردات و یا صادرات این موارد، موظف به اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی می باشند.”

 

۳- متولی هویت گذاری و صدور شناسنامه اسب کدام ارگان می باشد ؟

طبق قانون نظام جامع دامپروری و اختصاصا مواد ۱۰، ۱۷ و۱۸ همچنین طبق ماده ۲ آئین نامه اجرائی ماده ۱۰ قانون مذکور، مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشورموظف است نسبت به شناسایی و ثبت منابع و مواد ژنتیکی دام موجود در کشور با رعایت مقررات مربوط در سطوح داخلی و بین‌المللی اقدام نماید. مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی موظف به صدور شناسه و شناسنامه دام بر اساس اولویت‌های تعیین شده از سوی وزارت می‌باشد. نصب میکروچیپ، هویت گذاری، نمونه برداری و انجام آزمایشات، و صدور شناسنامه دام منجمله اسب از وظایف و تکالیف وزارت جهاد کشاورزی می باشد.

 

۴- صدور کارت سیلمی و برگه کشش اسب وظیفه کیست؟

تشخیص نژاد، انتخاب سیلمی و صدور کارت سیلمی و برگه کشش از وظایف وزارت جهاد کشاورزی بوده و با تفکیک وظایف توسط مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی و موسسه تحقیقات علوم دامی انجام می گردد.

 

۵- صدور شناسه دام (میکروچیپ اسب) چگونه می باشد؟

صدور شناسه دام (میکروچیپ در اسب) توسط مرکز و ثبت درخواست میکروچیپ توسط متقاضی (در حال حاضر دسترسی فقط به موسسه تحقیقات علوم دامی داده شده است) از طریق سامانه جامع هویت گذاری دام امکان پذیر می باشد و هرگونه واردات میکروچیپ غیر از طریق فوق غیر قانونی می باشد.

 

۶- برای گرفتن شناسه یکتای کشاورزی برای دامداری به چه شکل باید عمل کرد؟

الف: دریافت کد اپی معتبر از سازمان دامپزشکی

ب: دریافت کد پستی معتبر از اداره پست ( استعلام از پست)

ج : ثبت اطلاعات دامدار در سامانه هویت ( استعلام اطلاعات دامدار از اداره ثبت )

 

۷- برای ثبت هویت دامهای یک واحد دامپروری چه باید کرد؟

ثبت اطلاعات هویتی یک دام منوط به دریافت کد شناسه یکتا در سامانه جامع هویت توسط مامور هویت گذار می باشد.

 

۸- برای انتقال دامهای خریداری شده به چه واحدی باید مراجعه کرد؟

اطلاعات جابجایی دامهای خریداری شده از گله مبدا به مقصد در پنجره واحد توسط سازمان دامپزشکی انجام می شود تا در تمامی مراجع دیگر ( پنجره واحد ، دامپزشکی و سامانه هویت، بازارگاه و … ) قابل دسترس باشد.

 

۹- نحوه هویت دار کردن دام زنده به چه صورت است؟

ارجاع به وبسایت مرکز به نشانیwww.abc.org.ir

 

۱۰- درخواست حذف گله و تولک بری واحدهای مادر گوشتی و تخمگذار

درخواست واصله از معاونت بهبود تولیدات دامی استان؛ در کارگروه نظارت بررسی و نتیجه جهت اعلام به متقاضی به استان مربوطه منعکس می گردد.

 

۱۱- مراحل درخواست حواله جوجه ریزی به چه صورت است؟

پس از بررسی و هماهنگی توسط انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه و تایید مجری طرح احیای مرغ آرین؛ در دفتر امور طیور، کارنامه فنی واحد مرغ مادر بررسی شده و در صورت تایید، حواله جوجه ریزی صادر می شود.

 

۱۲- شرایط عدم تخصیص یا کمبود نهاده گوشتی ، تخمگذار و سایر ماکیان چگونه است؟

درصورت نیاز، تاریخ و میزان جوجه ریزی در سامانه سماصط مورد بررسی قرار گرفته و به میز خدمت سامانه بازارگاه و دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام ارجاع می گردد.

 

۱۳- مسائل و مشکلات مرتبط با سامانه سماصط را چگونه می توان حل کرد؟

پس از بررسی و رسیدگی، در سامانه اصلاح و یا برای اقدام، با راهبر سامانه مدیرعامل گروه پرتو بیتا جهت اقدام مکاتبه می گردد.

 

۱۴- پیگیری مشکلات صدور کارت شناسایی دامداری روستایی و غیرصنعتی توسط کدام سازمان انجام می‏شود؟

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

 

۱۵- برای اخذ شناسنامه زنبورداری با چند کلنی زنبورعسل می توان اقدام کرد؟ آیا تسهیلات برای فعالیت زنبورداری داده می شود؟

حداقل ۴۰ کندوی مدرن یا ۶۰ کندوی سنتی ـ تسهیلات به زنبوردار دارای شناسنامه زنبورداری معتبر برای توسعه کمی و کیفی داده می شود.

 

۱۶- اخذ مجوز پرورش ملکه نیاز به مالکیت زمین دارد ؟ متراژ زمین مورد نیاز چه مقدار باید باشد؟

۱ ـ ارائه اجاره نامه رسمی در اراضی غیرملی برای احداث مجوز ایستگاه پرورش زنبورعسل بلامانع می باشد (مطابق قانون) ۲ ـ حداقل زمین مورد نیاز برای احداث ایستگاه پرورش ملکه زنبورعسل با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ ملکه، ۴ هزار متر مربع زمین لازم است (به ازای هر ۱۰۰۰ ملکه اضافه بر ظرفیت ، ۵۰درصد بر زمین جهت استقرار زنبورستان افزوده می شود ).

 

۱۷- برای پرورش هر جعبه تخم نوغان چند اصله درخت توت اصلاح شده مورد نیاز است؟

برای پرورش هر جعبه تخم نوغان۱۵۰ تا ۲۰۰ اصله نهال توت اصلاح شده و به عبارتی برای پرورش یک جعبه تخم نوغان ۱۰۰۰ کیلوگرم برگ با شاخه مورد نیاز می باشد.

 

۱۸- برای پرورش هر جعبه تخم نوغان چه مساحتی ( تلنبار) مورد نیاز می باشد؟

۲۵ متر مربع فضای مفید مورد نیاز است.

 

۱۹- میزان درآمد حاصل از پرورش هر جعبه تخم نوغان چقدر می باشد؟

براساس قیمت پیله هر سال متغیر است . با قیمت سال ۱۴۰۰ بصورت ناخالص حدود ۵۰ میلیون ریال

 

۲۰- نهال توت اصلاح شده و تخم نوغان هیبرید چه زمانی توزیع می گردد؟

نهال توت در ماههای بهمن و اسفند هر سال و تخم نوغان بسته به شرایط آب و هوایی مناطق معمولاً در مناطق گرم از اواخر اسفند و در شرایط دمایی معتدل مثل استانهای گیلان و مازندران از ماه اردیبهشت توزیع می گردد و در مناطق سردسیری اواسط خرداد ماه ادامه می یابد.

 

۲۱- هر جعبه تخم نوغان هیبرید و هر کیلو پیله تر ابریشم و هر نهال اصلاح شده توت چه قیمتی دارد؟

طی سالهای اخیر نهال توت اصلاح شده رایگان بوده هر جعبه تخم نوغان هیبرید با یارانه دولتی در سال جاری ۱۵۰,۰۰۰ ریال و بهای هر کیلو پیله تر بصورت توافقی بین ۱,۴۰۰,۰۰۰ ریال تا ۱,۵۰۰,۰۰۰ ریال بوده است.

 

۲۲- نحوه دریافت تسهیلات نوغانداران چگونه است؟

درصورت تخصیص اعتبار به زیربخش نوغانداری پس از معرفی نوغانداران به بانکهای عامل قابل پرداخت خواهد بود که میزان آن در هر سال متغیر می باشد.

 

ج-۱) خدمت : صدور و تمدید تائیدیه گزارش ادوات، تجهیزات و ماشینهای کشاورزی

۱- مدارک مورد نیاز برای صدور تاییدیه آزمون چیست؟

پروانه کسب تولیدی یا پروانه بهره برداری- تصویر آخرین تغیرات روزنامه رسمی –پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری- گواهی نامه ثبت علامت تجاری – کپی کارت ملی

 

۲- انتخاب واحدهمکارآزمون چگونه انجام میشود؟

مراجعه به سایت مرکزتوسعه مکانیزاسیون وانتخاب واحد همکار آزمون از فهرست آزمایشگاههای همکار

 

۳- نحوه ارسال نمونه به آزمایشگاه چگونه است؟

نمونه برداری توسط همکاران مرکزتوسعه دراستانها وارسال به آزمایشکاه

 

۴- مدت زمان صدورتاییدیه آزمون چقدر است؟

از زمان ارسال گزارش آزمون توسط واحد همکار آزمون، به مرکزتوسعه مکانیزاسیون به مدت یک هفته تا ده روز

 

۵- نحوه دریافت تاییدیه آزمون چگونه است؟

مراجعه به دبیرخانه وتحویل گواهی توسط مدیرعامل یانماینده شرکت بادردست داشتن معرفی نامه وارائه کارت ملی

 

۶- مدت زمان اعتبار گواهی نامه های صادره ازطرف مرکز توسعه مکانیزاسیون چه میزان است؟

گواهی نامه های آزمون محصولات پلیمری تماما به مدت یکسال بوده وقابلیت تمدید ندارد.لیکن گواهی نامه های آزمون ماشینها وفطعات فلزی قابلیت تمدید به مدت شش سال درصورت تداوم کیفیت که با بازدید میدانی صورت می گیرد

 

۷- برای انجام تمدید تاییدیه چه اقداماتی لازم است؟

ابتدادرخواست کتبی تمدید گواهی به مرکز توسعه ارسال گردیده وپس ازآن بازدید ازخط تولید وبررسی گزارش آزمون بامشخصات دستگاه تولیدی صورت میگیرد،درصورت تطابق گزارش آزمون بامشخصات دستگاه تولیدی ، تمدید تاییدیه انجام خواهد شد

 

۸- نحوه اعلام پذیرش و انجام آزمون چگونه است؟

پس از ارسال مدارک از طرف متقاضی و تکمیل بودن آن و انتخاب شرکت آزمون کننده تایید پذیرش و انجام آزمون برای شرکت آزمون کننده صادر و رونوشت برای متقاضی و استان مربوطه صادر می گردد.

 

۹- آیا انتخاب واحد همکار آزمون ، در اختیار متقاضی است؟

بله

 

۱۰- شرایط صدور گواهی آزمون ماشین ها و ادوات کشاورزی و لوازم و تجهیزات آبیاری چگونه است؟

پس از تایید و نهایی شدن گزارش آزمون در کمیته فنی مرکز، فرم استمرار تکمیل می گردد و درصورت دارا بودن حداقل ۸ تا ۱۰ نمونه اولیه ، شماره سریال دستگاه اعلام و نهایتا گواهی صادر می شود.

 

ج-۲) خدمت : کارت شناسایی ماشین داران حرفه ای کشاورزی

 

۱- مدارک لازم برای ثبت نام چیست؟

– ارائه گواهینامه رانندگی تراکتور/کمباین

– ارائه سند مالکیت تراکتور/ کمباین/چاپر

– ارائه تصویر شناسنامه، کارت ملی،کارت پایان خدمت یا معافیت (برای آقایان)، تصویر آخرین مدارک تحصیلی، شغل فعلی، سوابق کاری و محل سکونت متقاضی یا متقاضیان

– ارائه تاییدیه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مبنی بر ارائه خدمات ماشینی توسط متقاضی حداقل به مدت سه سال

– معرفی نامه از شورای روستای حوزه فعالیت یا انجمن صنفی شهرستان مبنی بر عضویت و ارائه خدمات ماشینی

– گواهی مبنی بر عضویت در اتحادیه یا تعاونی تراکتور داران- کمباین داران استان/ شهرستان(درصورت وجود اتحادیه یا تعاونی مذکور)

– کد رهگیری ثبت نام در سامانه طرح تجهیز شبکه شرکتهای مکانیزاسیون (الکترونیکی کردن شرکت های مکانیزاسیون)

 

۲- چگونه در سامانه الکترونیکی کردن شرکت های مکانیزاسیون ثبت نام کنیم؟

در صفحه اصلی سایت مرکز، در قسمت سمت راست، وارد سامانه ها مکانیزاسیون گردیده، سپس سامانه الکترونیکی کردن شرکت های مکانیزاسیون را انتخاب کرده و در قسمت اینجا برای ثبت نام کلیک کنید وارد شده و به عنوان واحد حقیقی ثبت نام نمایند و کد رهگیری دریافت نمایند

 

۳- مدت اعتبار کارت شناسایی چقدر است؟

۱ سال

 

۴- آیا کارت شناسایی قابلیت تمدید دارد؟

بله

 

۵- مدت زمان لازم برای فرآیند صدور کارت چیست؟

حدود یک ماه

 

۶- آیا داشتن گواهی نامه رانندگی تراکتور/ کمباین الزامی است؟

بله

 

۷- آیا هزینه ای برای صدور کارت لازم است؟

اگر صدور کارت توسط سازمان جهاد کشاورزی استان باشد، هزینه ای ندارد

 

ج-۳) خدمت : شرکت تخصصی مکانیزاسیون کشاورزی

 

۱- مدارک لازم برای دریافت مجوز پروانه تاسیس چیست؟

– ارائه طرح با توجیهات فنی و اقتصادی، متناسب با شرایط منطقه

– ارائه تصویر شناسنامه، کارت پایان خدمت یا معافیت (برای آقایان)، تصویر آخرین مدارک تحصیلی، شغل فعلی، سوابق کاری و محل سکونت متقاضی یا متقاضیان

– ارائه اساسنامه، آگهی تأسیس و سایر مدارک مربوط به تأسیس و فعالیت

– ارائه مدارک مبنی بر مالکیت زمین محل استقرار شرکت

 

۲- چگونه در سامانه الکترونیکی کردن شرکت های مکانیزاسیون ثبت نام کنیم؟

در صفحه اصلی سایت مرکز، در قسمت سمت راست، وارد سامانه ها مکانیزاسیون گردیده، سپس سامانه الکترونیکی کردن شرکت های مکانیزاسیون را انتخاب کرده و در قسمت اینجا برای ثبت نام کلیک کنید وارد شده و به عنوان واحد حقوقی ثبت نام نمایند و کد رهگیری دریافت نمایند

 

۳- مدت اعتبارپروانه تاسیس چقدر است؟

یک سال

 

۴- آیا پروانه تاسیس قابلیت تمدید دارد؟

بله یک بار

 

۵- مدت زمان لازم برای فرآیند صدور پروانه تاسیس چیست؟

حدود یک ماه

 

۶- آیا داشتن کارشناس کشاورزی الزامی است؟

بله

 

۷- آیا برای ساختن هانگار، تسهیلات داده می شود؟

در حال حاضر خیر

 

۸- آیا با دارا بودن پروانه تاسیس به ما تسهیلات میدهند؟

بر اساس طرح توجیهی ارائه شده، تسهیلات قابل پرداخت است

 

۹- تغییر کاربری برای ساخت هانگار چگونه انجام میشود؟

درصورت دارا بودن مقدار زمین لازم، پس از اخذ استعلامات لازم از مبانی ذیربط و معرفی به امور اراضی، موضوع در کمیسیون ماده ۱ مطرح میشود و درصورت موافقت، قابل انجام است.

 

۱۰- مدارک لازم برای دریافت مجوز پروانه بهره برداری(فعالیت) چیست؟

– ارایه اصل و تصویر پروانه تأسیس

– ارائه لیست کلیه کارکنان شرکت مکانیزاسیون کشاورزی ممهور به مهر شرکت

– ارایه لیست ماشینها، ادوات و تجهیزات کشاورزی تأمین شده ممهور به مهر شرکت

– گواهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مبنی بر تأیید ردیف‌های ۲ و ۳

 

۱۱- مدت زمان لازم برای فرآیند صدور پروانه بهره برداری(فعالیت) چیست؟

حدود یک ماه

 

۱۲- آیا پروانه بهره برداری قابلیت تمدید دارد؟

خیر

 

۱۳- مدت اعتبارپروانه بهره برداری چقدر است؟

۳ سال

 

۱۴- برای ابطال پروانه چه باید کرد؟

ضمن مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان، نامه درخواست ارائه گردد

 

۱۵- برای تغییر نام پروانه چه باید کرد؟

درصورت نیاز به ایجاد تغییر درنام یا سایر موارد مندرج در پروانه، موارد با اعلام به سازمان جهاد کشاورزی قابل انجام بوده و نیاز به صدور اصلاحیه می باشد.

 

ج-۴) خدمت : معرفی ادوات، تجهیزات و ماشین های کشاورزی نوین و توسعه ای

۱- شرایط لازم برای درج ماشین در فهرست ماشین های کشاورزی مشمول بهره مندی از اعتبارات و تسهیلات توسعه مکانیزاسیون چیست؟

ابتدا باید ماشین از نظر کیفی آزمون شود و سپس به همراه سایر مدارک لازم و نامه درخواست ورود به سایت ارسال تا اقدام مقتضی صورت پذیرد

 

۲- مدارک لازم برای درج ماشین در فهرست ماشین های کشاورزی مشمول بهره مندی از اعتبارات و تسهیلات توسعه مکانیزاسیون چیست؟

مدارک لازم در سایت مرکز به آدرس www.agmdc.ir درج شده است (ورود به سایت)

 

۳- در صورت تکمیل بودن مدارک چقدر زمان می برد تا نام ماشین وارد سامانه مرکز شود؟

حداکثر یک هفته در صورت تایید مدارک و مستندات

 

۴- آیا ارسال اصل مدارک لازم است؟

کپی برابر اصل مدارک، کافی است

 

۵- مدارک لازم برای تغییر قیمت در سامانه مرکزچیست؟

ثبت قیمت خود اظهاری در سامانه سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده با ارزش افزوده به آدرس www.۱۲۴.ir و تایید نهایی توسط آن سازمان و ارسال به مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی

 

۶- چگونه ماشین های ورودی به فهرست مشمول بهره مندی از تسهیلات و یا تغییر قیمت را مشاهده کنیم؟

ورود به سایت مرکز، کلیک بر روی آیکون فهرست ماشین های کشاورزی مشمول بهره مندی از اعتبارات و تسهیلات و مشاهده فایل ماشین‏های کشاورزی

 

۷- فهرست همکاران آزمون ماشین های کشاورزی را چگونه دریافت کنیم؟

مراجعه به سایت مرکز، منو سمت راست، آیکون آزمون ماشین های کشاورزی، فهرست همکاران آزمون ماشین ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی

 

۸- شرایط پذیرش آزمون ماشین ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی چگونه است؟

مراجعه به سایت مرکز، منو سمت راست، آیکون آزمون ماشین های کشاورزی، شرایط پذیرش آزمون ماشین ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی

چ-۱) بخش خدمات بازرگانی

 

۱- آیا صادرات اقلام علوفه ای آزاد است؟یا خیر؟

صادرات اقلام علوفه ای به علت واردات نهاده های دامی با ارز ترجیهی و همچنین کاهش تولید ناشی از خشکسالی ممنوع است.

 

۲- فرآیند صادرات گیاهان دارویی چگونه است؟

-درخواست کتبی متقاضی به اداره کل منابع طبیعی استان مبدا تولید در چارچوب طرح بهره برداری ، پرداخت بهره مالکانه ، دریافت گواهی حمل از مبداء تا گمرک خروجی از کشور ، صدور مجوز توسط سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور،تائید سیستمی در سامانه PPL گمرک توسط دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی.

 

۳- مجوز های لازم برای صادرات زعفران و پسته چیست؟

الف- گواهی قرنطینه گیاهی

ب- گواهی استاندارد.

ج-گواهی از سازمان غذا و دارو برای موضوع باقیمانده سموم.

د-گواهی مبداء از اتاق بازرگانی.

 

۴- برای دریافت گواهی قرنطینه گیاهی به کجا باید مراجعه کرد؟

نماینده سازمان حفظ نباتات کشور در کلیه گمرکات خروجی کگشور مستقر بوده و پس از بررسی محموله صادراتی گواهی را صادر می نماید.

 

۵- برای دریافت گواهی عدم تراریختگی محصول سیب به مقصد هند باید به کجا مراجعه کرد؟

معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مسئول صدور گواهی تراریختگی محصول سیب به مقصد هندوستان است.

 

۶- ماده (۱۱) مکرر آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات چه ظرفیتی دارد؟

ماده(۱۱) مکرر ویژه تعیین تکلیف محموله های صادراتی است که در حین انجام تشریفات گمرکی به ممنوعیت یا محدودیت صادراتی (عوارض) مواجه میشوند.

 

۷- اعضاء کار گروه انتخاب صادر کنندگان نمونه ملی کدامند؟

اتاق بازرگانی،اتاق تعاون،سازمان برنامه و بودجه،وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت (مسئول دبیرخانه)گمرک،بانک مرکزی

 

۸- اعضاء اتحادیه اقتصادی اوراسیا کدامند و دوره اجرایی موافقت نامه چند ساله است؟

روسیه، بلا روس، ارمنستان،قزاقستان،و قرقیزستان- سه ساله و از ۵ آبان ۱۳۹۸آغاز شده و تا ۵ آبانماه۱۴۰۱ ادامه دارد.

 

۹- چند درصد از تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مربوط به بخش کشاورزی است.؟

۸۲%از کل تجارت (صادرات و واردات) ایران با اوراسیا مربوط به بخش کشاورزی است

 

۱۰- بسته حمایتی صادرات غبر نفتی چیست و متولی آن چه دستگاهی است؟

شامل یارانه نمایشگاهی ، یارانه حمل و نقل ، یارانه اعزام هیات های تجاری، یارانه سود تسهلات بانکیویژه سرمایه در گردش صادراتی که تماما توسط سازمان توسعه تجارت بررسی و انجام میشود.

 

چ-۲) بخش سرمایه گذاران صنایع کشاورزی

 

۱- لیست اولویت سرمایه گذاری در استان چیست؟

هر ساله لیست اولویته ای صنایع تبدیلی و غذایی توسط دفتر صنایع تبدیلی و غذایی با همکاری مدیریت صنایع تبدیلی استانها تهیه و ابلاغ می گردد.

 

۲- نحوه ثبت نام در سامانه صدور مجوز؟

مراجعه به آدرس semak.maj .ir و ثبت نام . در هر صفحه از سامانه راهنما وجود دارد.

 

۳- آیا در سامانه خودم ثبت نام کنم یا شرکت یا مشاور خاصی؟

تمام مراحل ثبت نام اولیه و انجام درخواست خدمات مختلف توسط خود متقاضی قابل انجام است و در تمامی صفحات سامانه راهنما وجود دارد.

 

۴- مراحل صدور مجوزهای صنایع کشاورزی به چه صورت است ؟

– ثبت نام به عنوان شخصیت حقیقی یا حقوقی در سامانه

– ثبت درخواست موافقت اولیه در سامانه

– در صورت موافقت با درخواست متقاضی اخذ موافقت اولیه و استعلام های مورد نیازاز طریق سامانه

– درخواست جواز تاسیس و بارگزاری پاسخ استعلام ها و در صورت تایید دریافت جواز تاسیس

– پس از انچام عملیات اجرایی و تکمیل پروژه درخواست صدور پروانه بهره برداری از سوی متقاضی انجام میشود

– درصورت تایید و اخذ استعلام های مورد نیاز صدور پروانه بهره برداری انجام میشود.

 

۵- میزان سرمایه گذاری برای هر طرح به تفکیک چه مقدار است؟

براساس طرح توجیهی فنی، مالی و اقتصادی طرح مشخص می گردد.

 

۶- چه حمایتهایی از صنایع تبدیلی توسط دولت صورت می گیرد؟

– ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی و تامین زیرساختهای مورد نیاز جهت ایجاد واحد صنعتی

– تسهیلات سرمایه ای برای ایجاد، توسعه، بازسازی و نوسازی برای طرح های اولویت دار

– تسهیلات سرمایه درگردش

– معافیت های مالیاتی برای طرحهای ایجادی و توسعه ای در مناطق برخوردار به مدت ۵ سال و برای مناطق غیربرخوردار به مدت ۱۰ سال

 

۷- دلایل عدم سرمایه گذاری در اراضی شخصی چیست؟

شهرک ها و نواحی صنعتی براساس مطالعات انجام شده بهترین موقعیت مکانی برای احداث واحد صنعتی تعیین و زیرساختهای لازم برای ایجاد صنعت را تامین می نماید بنابراین اولویت تامین زمین در این مناطق می باشد.

 

۸- نصاب اراضی سردخانه در اراضی شخصی و واگذاری نسبت به نوع فعالیت همخوانی ندارد. چرا؟

نصاب سردخانه ها براساس مصوبه شماره ۷۹۲۵۹/ت۴۲۸۴۹ ه مورخ ۱۵/۴/۱۳۹۰ هیئت محترم وزیران مشخص گردیده است.

 

۹- عدم وجود نصاب سایر طرحهای صنایع کشاورزی ؟

با توجه به تنوع کدهای ایسیک فعالیت های صنایع تبدیلی و غذایی و همچنین امکان سرمایه گذاری در چندین فعالیت بصورت همزمان، امکان تعیین نصاب برای تمامی فعالیتهای صنایع تبدیلی و غذایی فراهم نبوده است.

 

۱۰- دلیل عدم وجود برخی از کدهای آیسیک برخی فعالیتها در لیست کدهای مربوطه چیست؟

تصمیم گیری درخصوص ایجاد کدهای ایسیک فعالیت های جدید در کمیته ای متشکل از نمایندگان وزارتخانه های مختلف انجام می پذیرد و مبنای ایجاد کد جدید توجیهات لازم و کافی در این خصوص می باشد و درخواست های جدید نیز قابل طرح در کمیته می باشد.

 

۱۱- چرا تعرفه برق و هزینه آب صنایع کشاورزی مناسب با بخش کشاورزی نمی باشد؟

فعالیت های بخش کشاورزی که مشمول معافیت های بخش کشاورزی می باشند توسط قانون مشخص گردیده اند و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در زمره این مصادیق نمی باشند.

 

۱۲- چرا برای برخی از عناوین تغییر کاربری از سرمایه گذار (مالک زمین) بر اساس قیمت منطقه ایی وجه دریافت می گردد؟

صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی مشمول معافیت عوارض تغییر می باشند.

 

۱۳- با توجه به‌ کمبود زمین در شهرک صنعتی اکثرا سوال میکنند چه مدت طول میکشد تا زمین تعیین و واگذار شود ؟

فرآیند طولانی و حداقل دو ماه طول میکشد.

 

۱۴- سرمایه گذاری طرح ها به چه میزان است؟

مشاوره با مدیر صنایع و کارشناسان استان انجام شود.