Agricultural Organization of Qom

رهبری
امروز شنبه 06 مرداد 1403
منتشر شده در تاریخ شنبه 26 اسفند 1402

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در دولت سیزدهم، به‌منظور حفظ و ارتقا توان تولید محصولات کشاورزی در قم، عملیات اصلاح و توسعه باغات با مشارکت بهره‌برداران استان در وسعتی به میزان ۱۰ هزار هکتار صورت پذیرفت.

محمد رضا حاجی رضا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در این خصوص بیان داشت: طی مدت یاد شده عملیات اصلاح باغات استان به وسعتی در حدود هفت‌هزار و ۵۰۰ هکتار و عملیات توسعه باغات قم در مساحتی نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به اجرا درآمد.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی قم بر اساس طرح الگوی کشت، در جریان اجرای عملیات اصلاح و توسعه باغات، به موضوع استفاده از گیاهانی که برای رشد به آب کمتری احتیاج دارند و همچنین گیاهانی که با شرایط محیطی این استان سازگاری بیشتری دارند، توجه می‌کند.

وی ادامه داد: به طور کلی با توجه به شرایط ویژه آب و هوایی قم و لزوم استفاده هرچه بهتر از منابع و نهاده‌ها، هدف ما ارتقا بهره‌وری در بخش کشاورزی استان است و تلاش می‌کنیم در واحد سطح بیشترین میزان محصول را برداشت کنیم، باغداران نمونه ما هم به خوبی نشان داده‌اند که این هدف در قم قابل تحقق است.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.