رهبری
امروز سه‌شنبه 01 آبان 1403
منتشر شده در تاریخ یکشنبه 29 مهر 1403

کنفرانس هم اندیشی «هوشمندسازی مدیریت آبیاری» امروز در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی قم با حضور بهره برداران، تولیدکنندگان و نخبگان بخش کشاورزی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، رییس سامانه آبیاری‌های نوین وزارت جهاد در کنفرانس هم اندیشی هوشمندسازی مدیریت آبیاری که امروز در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی قم با حضور بهره برداران، تولیدکنندگان و نخبگان بخش کشاورزی برگزار شد گفت: هوشمندسازی مدیریت آبیاری و ارتقا بهره‌وری مصرف آب در برنامه هفتم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و این همایش بنا به همین هدف در استان قم برگزار شده است.

عباسی با بیان اینکه دو تکنولوژی هوشمندسازی آبیاری و آبیاری زیر سطحی در این همایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت گفت: در سه سال گذشته بیش از ۱۱۰ پایلوت در زمینه هوشمندسازی آبیاری انجام شده که یکی از آنها در مزرعه امینی واقع در جاده رحمت آباد قم بوده است.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۵ هزار هکتار آبیاری قطره‌ای زیر سطحی در محصولات مختلف از جمله پسته داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم در این جلسه گفت : تغییر کاربری‌ها در بخش کشاورزی تبدیل به تهدید شده است و باید در برخی شهر و روستا‌ها و بخش‌های استان از لحاظ تغییر کاربری قرمز و غیر فعال شود.

حاجی رضا مهم‌ترین علل مشکل آب در کشور را تغیر اقلیم و سدسازی‌ها بیان کرد و گفت: دغدغه تامین کمی و کیفی آب و بحث امنیت غذایی مهم است و برای کشاورزی پایدار باید مراقب میزان آب باقیمانده بود.

وی افزود: علاوه بر بهره گیری از شرکت‌های دانش بنیان ورورد علم و تکنولوژی روز به این حوزه میتواند منابع باقیمانده را مدیریت کند.