Agricultural Organization of Qom

رهبری
امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
منتشر شده در تاریخ سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه بسیج سازندگی بازوی توانمند دولت و جهاد کشاورزی است، گفت: بدون حضور بسیج سازندگی مطمئناً این همه پیشرفت در جامعه حاصل نمی‌شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»، بعد از اینکه وزارت جهاد سازندگی منحل و با وزارت کشاورزی ادغام شد، رهبر معظم انقلاب فرمان تشکیل سازمان بسیج سازندگی را در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۷۹ دادند.

بسیج سازندگی از زمان تشکیل تا کنون خدمات بسیار ارزنده‌ای را به مردم مخصوصاً در مناطق محروم ارائه کرده است تا جایی که اگر منطقه‌ای دچار بحران‌های طبیعی شده یا نیازمند زیرساخت باشد همه توجه‌ها به سمت بسیج سازندگی معطوف می‌شود.

رهبر معظم انقلاب در خصوص بسیج سازندگی بیان داشتند: عشق و ایمان، بصیرت و همت؛ اینها ستون‌های اصلى است. عشق و ایمان. انسانى که ایمان ندارد، محورى براى حرکت خود نمی‌تواند تصویر کند. انسانى که از احساس عاشقانه و عمیق قلبى برخوردار نیست، نمی‌تواند این حرکت را ادامه دهد و استمرار بخشد. انسانى که همت ندارد، به کارهاى کوچک، به فرازهاى محدود اکتفا می‌کند؛ چشم به برترین قله‌ها نمی‌دوزد. انسانى که بصیرت ندارد، راه را عوضى می‌رود؛ اگر عشق و ایمانى هم در او هست، آن را در راه غلط مصرف می‌کند، کج‌راهه می‌رود. عشق و ایمان، همت و بصیرت؛ اینها را انقلاب به مردم ما و جامعهٔ ما داد؛ لذا انقلاب شد همان شجره‌ طیبه‌اى که در قرآن از آن نام‌برده‌شده است: «أ لم تر کیف ضرب اللَّه مثلا کلمة طیّبة کشجرة طیّبة»…

در این زمینه با محمدرضا حاجی‌رضا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم به گفتگو نشستیم.

نظر شما در خصوص نیاز به تشکیل بسیج سازندگی بعد از ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی چیست؟

حاجی‌رضا: سالروز تشکیل بسیج سازندگی را به همه بسیجیان  مخصوصاً جهادگران بسیجی تبریک می‌گویم بسیج سازندگی سال ۷۹ به دستور مقام معظمی رهبری شکل گرفت و هدف آن استفاده از تمامی ظرفیت‌های نیروی انسانی بسیج و جهادگرانی بودند که به‌واقع علاقه‌مند نظام، انقلاب، مردم و پیشرفت و آبادانی کشور به‌دوراز وابستگی به خارج از بودند تا در قالب گروه‌های مردمی و جهادی بتوانند به مردم خدمت کنند.

نتایجی که امروز بسیج سازندگی داشته چه میزان مؤثر بوده است؟

حاجی‌رضا: امروز شاهد این هستیم که بعد از گذشت حدود سی‌سال از تشکیل بسیج سازندگی بروز و ظهور بسیج سازندگی سیار درخشان بوده و خدمات بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی اقتصادی ارائه کرده است و در راستای فرهنگ جهادی کارهای بسیار خوبی در حال انجام است.

وقتی به سابقه انقلاب باز می‌گردیم مشاهده می‌کنیم با پیروزی انقلاب اسلامی مجموعه‌ها و نهادهایی مانند جهاد سازندگی، بسیج، سپاه و کمیته امداد در راستای حل بسیاری از مسائل، مشکلات، دغدغه‌های نظام و انقلاب و مردم تشکیل شده‌اند و توانستند بسیاری از مشکلات جامعه را نیز حل کنند.

بدون بسیج این پیشرفت‌ها حاصل نمی‌شد

بعد از گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد پیشرفت‌های بسیار زیادی هستیم که سنگ بنای اولیه آنها از همین حرکت‌های جهادی شکل‌گرفته است گر نبودند این گروه‌های جهادی شاید چنین پیشرفت‌هایی که امروز داریم حاصل نمی‌شد.

نگاه مردم به حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حاجی‌رضا: اثرات کارکردی و ایجابی مجموعه‌های جهادی از جمله بسیج سازندگی که به واقع یک نهاد انقلابی و مردمی هستند رویکرد و نگاهشان مردم برای مردم است بسیار موردپسند مردم است و  مشاهده می‌کنیم که این رویکرد و نگاه چقدر در میان مردم محبوب بوده و نتایج خوبی هم حاصل شده است.

تعامل بسیج سازندگی با جهاد کشاورزی چگونه است و آیا بسیج سازندگی توانسته با مجموعه جهاد کشاورزی تعامل برقرار کند.

حاجی‌رضا: در حوزه کارکردی نیز وزارت جهاد کشاورزی به واسطه مأموریت مهم و سنگین تأمین امنیت غذایی مردم حتماً نیازمند این است که از تمامی ظرفیت‌های علمی، فکری، عملیاتی و اجرایی استفاده کند.

بسیج نیز به‌عنوان یک نیروی مردمی و به‌عنوان بازوان اجرایی دولت همیشه در کنار مجموعه‌هایی مانند جهاد کشاورزی بودند و باتوجه‌به اینکه دولت سیزدهم نیز عزم خود را در راستای خدمتگزاری به مردم  و استفاده از تمامی ظرفیت‌های جزم کرده است توانسته در این راه موفقیت‌های کسب کند.

در حوزه کارکردی و مأموریت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان نگاه و ارتباط و تعامل با بسیج سازندگی و به‌طورکلی مجموعه بسیج و سپاه خوشبختانه بسیار خوب و اثربخش است و نگاه یکسانی در حوزه خدمتگزاری فهم مشترکی از کار داریم.

خوشبختانه از ظرفیت‌های بصری سازندگی در جهاد کشاورزی به‌خوبی و درستی استفاده می‌شود. 

مصادیق را می‌توانید بیان کنید؟

حاجی‌رضا: شاهد هستیم که در حوزه‌های مختلفی که نیازمند بودیم از ظرفیت بسیج در راستای مأموریت‌هایی خطیر جهاد کشاورزی استفاده کنیم مصداق‌های زیادی وجود دارد از جمله واکسیناسیون دام که دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در استان قم است توانستیم از ظرفیت بسیج و نیروی مردمی برای واکسیناسیون دام بهره ببریم.

همچنین در بخش نهال‌کاری، تنظیم بازار  نظارت‌های مردمی که نیازمند این بودیم یک شبکه وسیع مردمی در حوزه نظارت بر بازار و اصناف شکل بگیرد در این زمینه شاهد کارکردهای بسیار مثبتی از بسیج هستیم و به‌واقع حضور نیروهای بسیج در قالب نیروهای نظارت مردمی کمک بسیار زیادی به ما کرده تا بتوانیم بخشی از مسائل و مشکلات بازار را کنترل کنیم.

کمک تخصصی بسیج سازندگی به جهاد کشاورزی

در حوزه‌های تخصصی آیا بسیج سازندگی توانسته به جهاد کشاورزی استان کمک کند؟

حاجی‌رضا: در فعالیت‌های تخصصی نیز مانند احیای قنوات ارتباطات بسیار خوبی با متخصصان بسیج سازندگی داریم و قراردادهای بسیار خوبی نیز با آنها منعقد شده است هم خود مجموعه جهاد کشاورزی به‌خوبی توانسته در این حوزه وارد شود و هم بسیج سازندگی توانسته در این حوزه کمک‌های بسیار خوبی انجام دهد  از ظرفیت‌های مردمی بسیج در راستای احیای و بازسازی قنوات در استان قم استفاده بسیار خوبی شده است.

همچنین در مباحث مختلف آموزشی و ترویج بسیج سازندگی با مجموعه جهاد کشاورزی تعامل دارد تا بتوانیم مسیر را باقدرت ادامه دهیم و تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود بهترین استفاده را داشته باشیم.

تا چه زمانی نیاز به حضور جهاد سازندگی و فعالیت‌های جهادی وجود دارد؟

حاجی‌رضا: همچنان با آن نگاهی که رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید و اقتصاد و نگاهی که به تولید داخل دارند همچنان به فعالیت‌های جهادی از جمله بسیج سازندگی وجود دارد و مفید است؛ زیرا مؤلفه اصلی تولید و رونق تولید داخلی و تحقق شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم همین بسیج سازندگی است.

حضور بسیج سازندگی به‌عنوان یک نیروی واقعی مردمی و مشارکت در تمامی عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تولیدی لازم است و تابع زمان نیست و در هر زمان باید این مجموعه باشد تا پیشرفت،  آبادانی و توسعه زیرساخت‌ها در کشور در حوزه‌های مختلف شکل بگیرد.

باید مجموعه بسیج سازندگی و فعالیت‌های جهادی مورد حمایت قرار بگیرند؛ زیرا هر مقداری که بسیج بتواند در حوزه کارکردی حضور قوی‌تری داشته باشد اثربخشی فعالیت‌ها و کارکردها در حوزه‌های مختلف را شاهد خواهیم بود.

با همه سختی‌هایی که فعالیت‌های جهادی از جمله بسیج سازندگی دارد اگر یک روز به شما گفته شود که از این به بعد فعالیت خود را در کنار گروه‌های جهادی و از جمله بسیج سازندگی ادامه داده آیا این کار را قبول می‌کنید.

رویکر بسیج سازندگی حل مشکلات مردم است
​​​​​
حاجی‌رضا: اگر نگاه ما مردم، رویکرد مردمی، مردم‌محوری و حل مشکلات مردم و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی باشد و بر اساس شعارهای که مجموعه جهاد و کار جهادی و کار مردمی باشد که همان کار بی‌منت و حضور میدانی در عرصه‌ها است حتماً یکی از زمین‌ها و بسترها لازم در حوزه کارکرده مجموعه بسیج سازندگی است. 

من حتماً افتخار می‌کنم که در چنین مجموعه‌ای فعالیت و کار کنم؛ زیرا هدف ما این است که در هر زمان و مکان نگاه و عملکرد ما این از که بسترساز در راستای خدمت به مردم و انقلاب است تا بتوانیم فرهنگ کار جهادی را تقویت کنیم و بتوانیم از تجربیاتی که داریم در این زمینه استفاده کرده و به جوانان نیز این تجربیات را منتقل کنیم.

از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید از شما سپاسگزارم.

حاجی‌رضا: من هم از شما سپاسگزارم و برای همه نیروهای بسیجی از جمله بسیج سازندگی آرزوی توفیق روزافزون و سعادت و سلامت را دارم.

گفتگو از مرضیه مهدیلو