Agricultural Organization of Qom

رهبری
امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
منتشر شده در تاریخ یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به تولید تقریبا ۱۲۰۰ تُن قصیل جو، گفت: نهادینه کردن روش قصیل در قم گام بزرگی در راستای الگوی کشت، کاهش هزینه دامداران و افزایش درآمد زارعین خواهد بود.

حسین کوه خضری رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: ما در کشاورزی استان قم با محدودیت‌های بسیار زیادی به ویژه در حوزه منابع آبی مواجه هستیم؛ اما با توجه به دام خیز بودن استان نیاز به تولید علوفه وجود دارد؛ لذا باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که تولیدات ما در خطر قرار نگیرد.

وی افزود: شیب مخازن آبی ما در سال‌های اخیر به شدت نزولی است و در صورت اجرای کنترل چاه‌های آب کشاورزی؛ با محدودیت سطوح زیر کشت روبه‌رو خواهیم شد این در حالی است که با توجه به پرورش دام در استان باید علوفه مورد نیاز دام استان را تأمین کنیم.

کوه خضری با بیان اینکه استان قم در حوزه تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ در سطح کشور تأثیر گذار است، لزوم تولید نهاده‌های دامی را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از تکنولوژی‌های مورد استفاده در دنیا روش قصیل است که سابقه حدود ۱۰ ساله در ایران دارد؛ برای اولین بار امسال در استان قم از روش قصیل استفاده کردیم.

وی در خصوص مزایای برداشت محصول جو به صورت قصیل، اظهار کرد: کاهش حداقل یک تا دو مرحله آبیاری و در نتیجه امکان کشت بیشتر محصول یونجه برای کشاورزان، افزیش میزان کمی محصول و درآمد بیشتر، افزایش کیفیت نهاده به نحوی که قصیل جو ۴ درصد پروتئین بیشتر نسبت به ذرت برای دام خواهد داشت و همچنین کاهش مصرف آب در راستای طرح الگوی کشت از مزایای استفاده از این روش است.

کوه خضری تاکید کرد: با توجه به کاهش هزینه‌های تأمین علوفه و پروتئین بیشتر محصول قصیل جو و به تبع افزایش ضریب تولید گوشت دام، دامداران استان باید به نظر کارشناسان مبنی بر استفاده از قصیل جو اعتماد کنند.

لزوم ترویج کشت قصیل جو در راستای الگوی کشت

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی قم یادآور شد: نهادینه کردن روش قصیل در قم گام بزرگی در راستای الگوی کشت، کاهش هزینه دامداران و افزایش درآمد زارعین خواهد بود.

وی با اشاره به تولید تقریبا ۱ هزار و ۲۰۰ تُن قصیل جو، تصریح کرد: ما یک پروسه کوتاه ۱۰ تا ۱۵ روزه از مرحله شیری تا مرحله خمیری جو برای برداشت قصیل جو فرصت داریم لذا زمان برداشت بسیار اهمیت دارد؛ اگر چه پیش‌بینی برداشت تقریبا ۷ هزار تُن محصول را داشتیم اما با توجه به شرایط جوی و گرمای هوا، جو به مرحله دانه رسید و امکان استفاده از روش قصیل را نداشتیم.

کوه خضری تاکید کرد: تشخیص زمان برداشت فاکتور بسیار مهمی است؛ بهترین زمان برداشت برای سیلو پذیری و تخمیر زمانی است که بوته جو از مرحله شیری تا مرحله خمیری جو قرار دارد، لذا برداشت قصیل جو باید به صورت شبانه روزی انجام شود چرا که مدت زمان برداشت کوتاه است.