Agricultural Organization of Qom

رهبری
امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
منتشر شده در تاریخ سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم، با بیان اینکه ۱۱ تا ۱۲ درصد تخم مرغ کشور در قم تولید می‌شود، بیان کرد: سال گذشته ۱۷۱ واحد مرغداری تخم‌گذار یعنی بیش‌ از ۹۵ درصد از واحدهای ما با ظرفیت ۱۰ میلیون قطعه فعال بوده‌است.

منصور دیان اردستانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ۵ هزار و ۱۰۰ قطعه ظرفیت مرغداری‌های گوشتی استان قم، عنوان کرد: میزان مرغ تولیدی ما در سال گذشته ۲۶ هزار تُن بوده و تقریباً در هر ماه یک میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم، با اشاره به وجود ۱۸۰ واحد مرغداری تخم‌گذار در استان افزود: سال گذشته با تولید ۱۳۵ هزار تُنی رکورد تولید تخم‌مرغ را شکستیم.

دیان اردستانی با بیان اینکه ۱۱ تا ۱۲ درصد تخم مرغ کشور در قم تولید می‌شود، اضافه کرد: سال گذشته ۱۷۱ واحد مرغداری تخم‌گذار یعنی بیش‌ از ۹۵ درصد از واحدهای ما با ظرفیت ۱۰ میلیون قطعه فعال بوده‌است.

استان قم رتبه اول کشور در پرورش پولت

وی با اشاره به اینکه سال گذشته استان قم رتبه اول کشور در پرورش پولت را به خود اختصاص داده است، گفت: از ۸۱ واحد پرورش پولت در استان قم، سال گذشته ۷۷ واحد به ظرفیت بیش از ۹ میلیون قطعه فعال بوده است.

دیان اردستانی تاکید کرد: سال ۱۴۰۲ تقریباً ۷ هزار و ۳۰۰ تُن گوشت قرمز از دام سبک و ۳۱ هزار تُن از دام سنگین تولید گوشت قرمز استان قم بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و با توجه به افزایش قیمت نهاده ها بخشی از دام مولد حذف شد، البته در استان قم با توجه به اصلاح نژاد، دام مولد حذفی نداشتیم؛ اما به هر حال وضعیت دام ما در سال ۱۴۰۲ به مراتب بهتر از سال ۱۴۰۱ بود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم، با اشاره به اینکه ۳۰ هزار رأس گاو اصیل و ۶ هزار رأس گاو دورگه در استان داریم، بیان کرد: سال گذشته ۱۴۸ هزار تُن تولید شیر در استان داشتیم.

وی با بیان اینکه ۲۳۰ شتردار در استان فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: تقریباً حدود ۷ هزار نفر شتر در استان وجود دارد.

رتبه اول قم در تولید ژل رویال

دیان اردستانی با اشاره به ۳۲۶ زنبورستان با ظرفیت ۳۲ هزار و ۶۶۰ کندوی مدرن و سنتی، یادآور شد: سال گذشته ۳۵ هزار تُن عسل در استان تولید شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم، تصریح کرد: سال گذشته ۱۳۴ کیلوگرم ژل رویال تولید کردیم که از حیث میزان تولید ژل رویال نسبت به تعداد کندوها رتبه اول را در کشور داشتیم.

دیان اردستانی بیان کرد: ۸۴ درصد تخم‌مرغ تولیدی در قم مازاد بر نیاز استان است و به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور صادر می‌شود؛ به همین جهت در حوزه صادرات استان قم، محصول تخم مرغ رتبه چهارم را دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم یادآور شد: ۶۰ درصد تولید گوشت قرمز در استان قم مازاد است و به سایر استان‌ها به ویژه استان تهران صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه نیمی از نیاز استان به مرغ را از طریق واردات تأمین می‌کنیم، اظهار کرد: با توجه به تراکم واحدهای مرغداری تخم‌گذار در سطح استان و به تبع آن آلودگی بیشتر، امکان پرورش جوجه گوشتی در استان قم بسیار پایین است، از طرفی شرایط اقلیمی برای پرورش مرغ گوشتی مناسب نیست؛ لذا بیشتر واحدهای مرغداری استان به سمت پرورش مرغ تخم‌گذار سوق داده شدند.

احداث واحدهای مرغداری گوشتی با ایجاد ظرفیت ۵۰۰ هزار قطعه

دیان اردستانی اضافه کرد: علی رغم این محدودیت‌ها احداث واحدهای بزرگ مرغداری گوشتی را در مناطق کم تراکم استان در دستور کار قرار دادیم، هدف گذاری ما در سال جاری ایجاد ظرفیت ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی گوشتی در استان است.  

وی ارائه مشاوره‌های فنی در راستای اصلاح ساختارها به دامداران و مرغدارن را مورد توجه قرار داد و گفت: مرغداران ما از طریق سامانه بازارگاه نهاده دریافت می‌کنند و برای دامداران نیز عامل توزیع تعریف کردیم؛ متأسفانه تسهیلات سرمایه در گردش در حوزه طیور و دام کافی نبوده اما امیدواریم در سال جاری با توجه به سفر ریاست جمهوری سرمایه در گردش تقویت شود.