Agricultural Organization of Qom

رهبری
امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
منتشر شده در تاریخ یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: آمار شتر موجود در این استان از مرز هفت هزار نفر گذشته‌است و حدود ۲۰۰ خانوار به پرورش آن مشغول هستند.

منصور دیان اردستانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، پیرامون وضعیت شترهای موجود در استان قم، بیان داشت: در همین رابطه حدود پنج‌هزار و ۵۵۵ نفر از شترهای استان، شتر تک کوهان کلکوهی، یک‌هزار و ۵۰۰ نفر شتر آمیخته و حدود ۱۵۰ نفر شتر دو کوهان است.

وی افزود: منطقه کویری دشت مسیله که در شمال شرق استان قرار دارد و از حوض سلطان تا دریاچه نمک را در بر گرفته است محل پرورش شتر است. در این منطقه تغییرات هوا زیاد، باران کم و تبخیر شدید بوده، آب و خاک شور و آفتاب داغ و سوزان است.

وی با اشاره به این که در استان قم معروف‌ترین عشایر و شتر داران ایل “کلکو” هست که نژاد شترها به همین نام ثبت گردیده‌است، ادامه داد: شتر اکوتیپ کلکوهی در شهرستان‌های قم، گرمسار، ورامین، کاشان و مناطق کویر چرای آزاد دارد.

دیان اردستانی گفت: حدود ۴۵ درصد مراتع کشور فقیر و محل رویش گیاهان شور پسند و خاردار مثل خار شتر، علف شور، تاغ و گز است که شتر در چنین مراتعی توان زیست و تولید دارد و باعث احیاء آن می‌شود.

وی توضیح داد: شتر تک کوهان مقاوم به گرما و شتر دو کوهان مقاوم به سرماست، در صورت تلاقی بین شتر نر دو کوهان و ماده تک کوهان شتر آمیخت‌های حاصل می‌شود که مقاوم به گرما می‌شود و می‌تواند در مناطق گرمسیری پرورش یابد.

وی ادامه داد:‌ امتیاز اول این شتر آمیخته بهره‌وری بالاتر از شترهای هم سن و سال خود است و ایجاد سازگاری با شرایط محیطی و قدرت جسمانی فوق العاده نسبت به سایر شترهاست.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم تاکید کرد: محصولات به دست آمده از شتر به علت استفاده از گیاهان مختلف صحرایی دارای اثرات دارویی و تغذیه‌ای سالم است.